Verhaal bij een plaatje

Gepubliceerd op 18 mei 2023 om 10:00

De volgorde omdraaien

Tot nu toe ben ik aan het oefenen geweest om plaatjes te kunnen genereren bij een verhaal dat ik al heb liggen. Het nadeel daarbij is dat ik bij het schrijven allang heb bedacht hoe mijn hoofdpersonen eruit zien en de wereld eruit ziet; dat precies uit een AI tevoorschijn toveren is een behoorlijke klus en misschien niet eens mogelijk.

Onlangs genereerde ik echter plaatjes met het thema 'clown' en een stijl die ik overweeg. De sfeer die deze opriepen brachten me op het idee om het eens andersom te proberen: bij de plaatjes een verhaal verzinnen.

Verhaal bij een plaatje

Het is ten eerste de sfeer: een clown die een melancholieke wereld probeert op te vrolijken met grapjes en ballonnen. De clown is verkleed als muis en ziet er zelf ook niet al te opgewekt uit, maar dat laatste is een kenmerk van bijna iedere clown: de traan hoort dicht bij de lach te zitten.

De volgende clown komt uit dezelfde serie en toont een historische stad, waardoor het idee ontstond dat het verhaal zich afspeelt in een tijd zonder onze technologie; hetzij het verleden of een dystopische toekomst. De figuren in de lucht vragen flink wat fantasie om deel te worden van het verhaal; maar ze kunnen altijd uit het plaatje verwijderd worden.

Dan komt deze kleine clown in gesprek met een wat sinistere figuur. De een verkoopt aan de ander een kaartje voor de luchtballon? Is de kleine clown van huis weggelopen en zoekt hij zijn weg naar Clown-land?

Uitwerken

Dit is nog geen verhaal maar slechts het begin van een idee. Er zijn nog veel antwoorden nodig. Waarom loopt hij weg? Of beter nog: waarom is hij als kind al een clown? Waarom lijkt de wereld zo melancholiek? Bereikt hij Clown-land en wordt hij er beter van? (Het clowntje kan natuurlijk ook een 'zij' zijn.) Niet gehinderd door beperkingen in lengte komen hier wat ideeën :

De wereld

In een dystopische toekomst is de wereld overgenomen door wezens uit de ruimte: wolkenkrabber-hoge steltlopers op vier poten die zich niet om de mensen bekommeren, maar wel worden aanbeden als nieuwe god-koning. Ze hebben enkele steden platgelegd en slurpen alle elektriciteit op. Ze brengen de dag al wandelend door met zonnebaden en mijden de regen.

Zolang je niet onder de poten van een steltloper terecht komt, gaat het leven gewoon door. Al het werk moet weer met de hand gedaan worden en met paarden- en ossenkracht.

De steltlopers lijken gesteld op rust. Om onruststokers te detecteren maken ze veranderingen aan het menselijk DNA; zo kun je o.a. geboren worden als paarse psychopaat-slager, als zware-wenkbrauwen-leider, als gouden-benen-koerier, als as-grauw-pyromaan-schoorsteenveger, als gestreepte redenaar-advocaat, en als beter-te-negeren-clown.

De zware-wenkbrauwen nemen de leiding over de nieuwe maatschappij en gaan als teken van hun macht op stelten lopen.

Het clowntje

Het clowntje wordt geboren als jongste kind van twee hardwerkende, ernstige burgers. Zijn rode neus en piekhaar verraden hem al bij geboorte. In een poging een ernstig mens van hem te maken, krijgt hij een serieuze naam: Herschel.

Het clowntje heeft een verdrietige jeugd, waarin hem altijd wordt gezegd zich niet aan te stellen, niet toneel te spelen, geen grappen te maken en vooral verstandig te zijn. Hij doet zijn best, maar kan gewoon niet lang stil zitten.

Na de lagere school wacht hem een leven als landarbeider of houthakker. Maar het clowntje is een iel persoontje en droomt van een opwindende toekomst. Hij ontdekt een rondreizende clown, die iedereen aan het lachen maakt, en die hem zegt naar Clown-land te gaan/ of zijn oom was eigenlijk ook als clown geboren en zegt dat dat zijn droom was.

Het clowntje neemt zich voor: zijn nieuwe naam is Hi-hi-herschel.

De reis

De reis gaat eerst naar de grens van het land, waar op een bergkam luchtballonnen aankomen en vertrekken naar landen aan de overkant van de Verboden Vlakte. Een grauwe schoorsteenveger verkoopt hem een kaartje naar Clown-land, halve prijs.

Halverwege de vlucht krijgt hij een riem met ballonnen om en wordt hij over de rand gezet, waarna hij naar beneden zweeft. Hij beseft wanhopig dat dit niet pluis is, maar komt redelijk heelhuids op de grond. Verloren loopt hij rond met zijn ballonnen tot een vrolijk gerinkel zijn aandacht trekt. Hij vindt een groep clowns!

De Verlaten Vlakte (waar ooit een atoombom op de buitenaardse steltlopers werd gegooid) is Clown-land. Hij gaat in de leer bij de clowns en leert overdrijven, toneelspelen, grappen maken, goochelen, balondieren maken, en steltlopen. Ook leert hij redeneren als een advocaat, vuurspuwen als een pyromaan, acrobatiek, de geheime geschiedenis van de leiders, en wat hij verder maar wil leren. Na een paar jaar gaat hij hoopvol terug naar zijn geboortestad om de mensen daar op te vrolijken.

De climax

Hij vindt al grappen makend de weg naar zijn ouderlijk huis terug en brengt kleur in het leven van de mensen. Hij leert zich razendsnel omkleden en zijn neus poederen om niet opgepakt te worden voor ordeverstoring. Hij sluit zich aan bij het ondergrondse clown-netwerk.

Als hij op een dag een steeds groter wordende menigte aantrekt, komen de menselijke steltlopers hem ter verantwoording roepen. Degene op de hoogste stelten is de baas en torent hoog boven iedereen uit. Die moet dan ook een luidspreker gebruiken om gehoord te worden, wat alleen nog maar een grotere menigte aantrekt.

Het trekt ook de dichtstbijzijnde buitenaardse steltloper aan, die de herriemaker oppakt en meeneemt. Verbijsterd ziet iedereen het gebeuren. Het clowntje valt van verbazing op de grond en roept uit: Ze houden niet van imitators! Terwijl het publiek lacht, bedenken de menselijke steltlopers dat ze beter nog wat dichter bij de grond kunnen staan.

Emotionele ontwikkeling

Een verhaal als dit wordt pas interessant als de emotionele ontwikkeling van het clowntje in iedere paragraaf tot uiting komt. Zo zal hij in het eerste deel onzeker en verdrietig zijn, in het tweede deel ontdekt hij zijn ware aard en leert hij zichzelf te worden. In het derde deel daagt hij de machthebbers uit met de bijbehorende mix van zelfvertrouwen en twijfel. (Hier kan altijd nog een liefdesverhaal bij komen, maar dat kan ook teveel afleiden.)

Het leukste deel van het schrijven (voor mij) heb ik nu gehad: het verzinnen van het plot. Het werkelijk uitschrijven van het verhaal is een tijdrovende zaak. Zelf heb ik veel baat bij de methode van Lisa Cron, die ervoor zorgt dat je de rode draad niet kwijt raakt, niet verzand in onbelangrijke details, en de focus houdt bij de innerlijke transformatie van de hoofdpersoon.

Story Genius

Lisa Cron is een schrijfcoach en auteur van het boek Story Genius, waarin ze een methode uitlegt om een verhaal te schrijven dat de lezer boeit en verrast. Haar methode bestaat uit drie stappen: 

1. Bepaal de innerlijke transformatie van je hoofdpersonage. Wat wil hij of zij bereiken en waarom? Wat staat er op het spel? Hoe verandert hij of zij door het verhaal heen?

2. Schrijf de cruciale scènes die de transformatie mogelijk maken. Dit zijn de scènes waarin je personage wordt geconfronteerd met een dilemma, een keuze maakt en de gevolgen ondergaat. Deze scènes vormen de ruggengraat van je verhaal.

3. Vul de rest van het verhaal in met scènes die de cruciale scènes ondersteunen en versterken. Zorg ervoor dat elke scène een doel heeft en dat je personage steeds iets leert of ervaart dat hem of haar dichter bij of verder weg van het doel brengt.

Sneller met AI?

Dit is een website over generatieve AI - waarom niet eens met ChatGPT en consorten proberen dit verhaal sneller op papier te krijgen? Ik geef mezelf twee weken om hier mee te experimenteren en te zien wat er van komt. Ben je nieuwsgierig, kom dan terug bij de volgende blog.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.